S 3D-skeniranjem na terenu do pomembnih aerodinamičnih sprememb tekmovalnega letala

TECOS Razvojni center orodjarstva Slovenije je v domačem okolju vodilni tehnološki center na področju 3D-skeniranja, vzvratnega inženirstva ter 3D-meritev. Podporo nudi tako proizvodnim podjetjem pri zagotavljanju stabilne proizvodnje kot posameznikom, ki potrebujejo 3D-načrt, želijo analizirati in predrugačiti obstoječ izdelek ali potrebujejo verodostojno kopijo izdelka, kipa ali ornamenta.

Eden od najbolj zanimivih primerov, ki je zaposloval TECOS-ove inženirje in druge sodelavce, je 3D-skeniranje akrobatskega letala Petra Podlunška za tekmovanje v elitnem razredu Red Bull Air Race. 3D-skeniranje zunanjega dela letala Zivko EDGE 2, kabinskega dela, zaključkov kril, motorja in pokrovov koles je Podlunšku omogočilo izjemno pomembne aerodinamične spremembe na pokrovu in spodnjem delu letala ter krilih, saj pravila tekmovanja spremembe dovoljujejo le na preoblikovanju zunanjosti. Čeprav mora motor letala zaradi pravil organizatorja ostati nedotaknjen, smo s skeniranjem motorja preverili, koliko manevrskega prostora ima Podlunškova ekipa pri spremembah zunanjosti. Edine spremembe, ki jih lahko tekmovalec izvede na letalu, so namreč aerodinamične spremembe. Posegi v motor niso dovoljeni, razen spreminjanje dodatkov kot so airbox, nosilci, zaščite …

3D-skeniranje smo opravili v več fazah kar na terenu, v Aeroklubu Murska Sobota. S sprotnim simuliranjem aerodimamike letala med letom ob spreminjanju nekaterih nastavitev in dodatnimi preračuni se je Podlunšova ekipa odločila za optimalne spremembe zunanjosti letala. Uspešnost simulacij in meritev najbolj zgovorno dokazuje uvrstitev; Podlunšek se je v elitnem razredu tekmovanj Red Bull Air Race uvrstil na zmagovalni oder, kar je izjemna čast tako zanj kot za slovensko letalstvo.